عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به نظر شما بهترین دانشگاه ایران کدام است؟

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 200
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 214
بازدید ماه : 2823
بازدید کل : 57301
تعداد مطالب : 442
تعداد نظرات : 157
تعداد آنلاین : 3

عنوان (انگلیسی): Estimation runoff curve number of watershed by using GIS and RS techniques (Case study: Birjand Mansourabad watershed)
نشریه: پژوهش آب ايران
شماره: پژوهش آب ايران (دوره: ۳، شماره: ۵)
نویسنده: مصطفي يعقوب‌زاده ، ابوالفضل اكبر پور ، غلامعباس باراني ، بهروز اعتباري ، حميد كاردان‌مقدم
کلیدواژه‌ها : دبي حداکثر سيلاب ، RS و HEC-HMS ، شماره منحني رواناب ، GIS
کلیدواژه‌ها (انگلیسی): Runoff peak discharge , GIS , RS and HEC-HMS. , Runoff curve number
چکیده:

استفاده از سيستم اطلاعات جغرافيايي و سنجش از دور به‌منظور تخمين رواناب حوضه آبريز در سال‌هاي اخير افزايش يافته است. در اين تحقيق،‏ نقشه شماره منحني رواناب با استفاده از سيستم اطلاعات جغرافيايي و تصاوير ماهواره لندست (ETM+) براي حوضه آبريز منصورآباد بيرجند و بر اساس فاکتورهايي مانند گروه هيدرولوژي خاک،‏ کاربري اراضي و پوشش گياهي تعيين شده است. نقشه وضعيت پوشش زمين با کمک شاخص‌هاي NDVI و VI تهيه شده و حوضه به سه کلاس مرتع خوب،‏ نسبتاً فقير و فقير تقسيم‌بندي شد. نقشه کاربري اراضي حوضه با استفاده از داده‌هاي ماهواره لندست و نقشه گروه هيدرولوژيکي خاک به کمک نقشه‌هاي خاک،‏ شيب،‏ کاربري اراضي،‏ تشکيلات زمين‌شناسي و بازديدهاي صحرايي تهيه شد. از تلفيق نقشه‌هاي تهيه شده در GIS و با استفاده از جدول SCS،‏ نقشه شماره منحني رواناب و سپس نقشه ضريب نگهداشت سطحي حوضه تعيين شد. براي ارزيابي صحت نتايج به‌ دست آمده از داده‌هاي اندازه‌گيري بارندگي و سيلاب در حوضه مورد مطالعه استفاده شد. نتايج نشان داد كه دبي حداكثر سيلاب محاسبه شده به كمك شماره منحني تخمين زده شده و مدل HEC-HMS با دبي مشاهده‌اي تا حدود زيادي تطابق دارد و اين امر نشان‌دهنده صحت كافي محاسبه شماره منحني تخمين زده شده است. از طرفي شماره منحني به‌ دست آمده از داده‌هاي سيلاب مشاهده‌اي با شماره منحني تخمين زده شده مقايسه شد كه ميزان خطاي 57‎/3RMSE= و 5‎/0MRE= بيانگر صحت تحقيقات است.

لینک دریافت فایل:

journals.sku.ac.ir/page/download-fh7ZxnDNm0Y.artdl





:: موضوعات مرتبط: مقاله محاسبه شماره منحني رواناب حوضه آبريز با استفاده از شيوه‌هاي GIS و RS , ,
:: بازدید از این مطلب : 1318
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
ن : ادریس معروفی نیا
ت : دو شنبه 18 دی 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');